1 reply [Poslední]
arkan
Offline
Členem od: 08.06.2010

Projekt smíšeného civilního a vojenského letiště v Přerově, na kterém společně s ministerstvem obrany spolupracují Olomoucký a Zlínský kraj, stojí armádu ročně stamiliony korun. Jen loňský provoz přišel podle dokumentu, který má deník E15 k dispozici, zhruba na jednu miliardu. Generální štáb přitom o projekt podle důvěryhodných informací nestojí a fungování letiště považuje za nerentabilní.
Regionální lobby se zřejmě podaří vytáhnout z armádního, fakticky státního rozpočtu další peníze na projekt s nejistou budoucností.
Doplatí na to celý rezort,“ varuje vysoce postavený důstojník, který si přál zůstat v anonymitě.Připomněl, že podle armádní koncepce z roku 2003 měly být zachovány pouze dvě letecké základny v Čáslavi a Náměšti nad Oslavou.
Pro přerovské letiště je ovšem zachování 23. základny vrtulníkového letectva otázkou bytí a nebytí. I když základnu tvoří už jen dopravní helikoptéry, protože bojové byly v roce 2008 přemístěny do Náměšti.
„Řadu funkcí, které bychom museli zajišťovat, kdybychom byli sami vlastníkem a provozovatelem letiště, nám poskytne armáda na základě společné dohody,“ připouští Petr Polášek, ředitel společnosti Regionální letiště Přerov, kterou založily před dvěma roky Olomoucký a Zlínský kraj s městem Přerov. Armáda se nyní potýká s nedostatkem peněz na výcvik a navíc přijde o 2,1 miliardy ve prospěch platů začínajících učitelů, jak se dohodli lídři vznikající koalice. Vojákům mají být sníženy příplatky na bydlení, nelze vyloučit další vlnu propouštění.
Součástí připravované dohody mezi ministerstvem a Letištěm Přerov, která podle Poláškova očekávání měla být uzavřena už koncem května, je i bezúplatný převod armádních pozemků na Olomoucký kraj. „Převod by se mohl uskutečnit do konce roku,“ dodal Jan Pejšek z ministerstva.
Na získání pozemků je vázána půlmiliardová evropská dotace na rozvoj civilní části letiště. Podle Pejška do ní armáda investovala v posledních dvou letech 75 milionů, letos to má být nejvýše 17,5 milionu korun. Kraje a Přerov vynaložily loni 37 milionů, dalších 30 mají investovat v tomto roce.
Letiště Přerov nyní čeká na licenci od Úřadu pro civilní letectví, bez ní nemůže zahájit provoz. Polášek před měsícem odhadl, že první civilní lety by mohly být odbaveny už v polovině léta. Zpočátku se počítá s nákladní dopravou, napřesrok prý už s osobními charterovými lety.
Nakolik a zda vůbec se armádní a krajské investice vyplatí, přitom není vůbec jisté. Podle některých odborníků je vybudování provozuschopného letiště velmi složité. Navíc jen několik desítek kilometrů od Přerova se nachází fungující letiště v Ostravě-Mošnově a v Brně-Tuřanech. „Přerovské letiště bude mít v blízkém okolí příliš velkou konkurenci. Vedle toho není na trhu poptávka po dalším specializovaném letišti pro nákladní lety,“ řekl David Bařinka, odborník na leteckou dopravu, který na přerovském letišti pracoval.
„Z vlastní zkušenosti vím, že proces budování nového letiště je velmi složitý, drahý i časově náročný,“ konstatoval šéf provozu letiště v Ostravě-Mošnově Michal Holubec. Ten pochybuje, zda bude mít přerovské letiště dostatek zakázek, které by jeho existenci odůvodnily.
Spory o zachování přerovské základny trvají řadu let, regiony si s podporou vlivných politiků – třeba bývalého šéfa ODS Mirka Topolánka – zatím vždy prosadily svou.
zdroj: E15.cz

zebříhoch1
Offline
Členem od: 27.06.2010
Takže se potvrzuje to, co

Takže se potvrzuje to, co jsem psal na jiném místě diskuze. A hle, miliarda je na světě, kolik dalších je takhle po republice?